Вишнякова Наталя Олександрівна
Життєве кредо:
"Успішні люди ніколи не прагнуть бути схожими на інших.
Вони намагаються перевершити себе"
Функції методичної служби ДНЗ
Інформаційна: Вивчення та накопичення інформації про стан та результати професійної діяльності педагогів; підвищення кваліфікації педагогічного персоналу; підвищення якості педагогічного процесу; узагальнення позитивного досвіду педагогів; поповнення банку педагогічної інформації про найбільш актуальні проблеми розвитку дошкільної освіти, про новітні досягнення науки та практики; широке впровадження інформаційних технологій; встановлення контактів зі ЗМІ, різноманітними установами та організаціями для розповсюдження інформації про діяльність ДНЗ.
Навчальна: Здійснення ознайомлення педагогічного персоналу з новими освітніми програмами та технологіями; ознайомлення зі стандартами дошкільної освіти України; здійснення ознайомлення педагогічного персоналу з законодавчими, нормативними документами в галузі освіти; організація та проведення семінарів, практичних занять, консультацій, відкритих заходів з використанням активних методів.
Контрольно-діагностична: Моніторинг якості педагогічного процесу; застосування методів психолого-педагогічної діагностики в процесі вивчення стану освітньо-виховного процесу; аналіз інноваційного досвіду педагогічного персоналу; узагальнення отриманих результатів.
Корекційно-прогностична (плануюча): Здійснення планування перспективних та поточних заходів ( річний, місячний, календарний плани).
Організаційна:Організація та участь в педагогічних радах, педагогічних годинах, батьківських конференціях тощо; організація методичних об’єднань, творчих груп та міні-проектів; організація самостійної роботи педагогів з підвищення професійного рівня; організація роботи з батьками дітей та соціальними партнерами; направлення педагогів на курси підвищення кваліфікації.
Дослідницька: Планування заходів на основі аналізу стану освітнього процесу та запитів педагогів з урахуванням нових тенденцій в розвитку освітніх технологій; вивчення та розповсюдження інноваційного досвіду та авторських технологій.
Комунікативна:Усвідомлення особистої та соціальної значимості діяльності; реалізація гуманістичної парадигми в педагогічній діяльності; встановлення ділових контактів з учасниками педагогічного процесу, з соціальними партнерами.
Виховна (мотиваційно-стимулююча): Стимулювання творчої діяльності педагогів; виявлення потенціалу педагогів; стимулювання підвищення професійної кваліфікації; мотивування на використання особистісно-орієнтованої моделі виховання, на емпатію з дітьми, прояв любові та розуміння.
Гностична:Оволодіння методами самоаналізу, здійснення самоосвіти.
Завданням методичної служби є:
- Вивчення та розвиток педагогічної компетентності кожного вихователя
- Стимулювання творчого потенціалу та іноваційних пошуків
- Підвищення педагогічної культури вихователів
- Вдосконалення педагогічної майстерності
- Розвиток спеціальних умінь та навичок
- Формування навичок самостійного аналізу власної педагогічної діяльності
Базується на принципах методичної роботи:
- Педагогічна співпраця з вихователем
- Робота в режимі довіри, доброзичливості
- Творча атмосфера, стимулювання творчої активності
- Принцип допоміжно-регульованого контролю
- Надання вихователеві права вибору
- Системність методичних заходів
- Принцип "Я-повідомлень" у спілкуванні
- Щоденна допомога
- Випереджувальний характер методичної роботи
Методична робота з кадрами:
- Підвищення рівня фахової майстерності педагогів
- Курсова перепідготовка
- Атестація педагогів
- Наставництво
- Педради
- Семінари
- Консультації
- Колективні перегляди
- Робота творчої групи
Додаток 1
до листа МОН України
від 13.06.2017 № 1/9-322
Інструктивно-методичні рекомендації
«Про організацію освітньої роботи
в дошкільних навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році»
Розвиток дошкільної освіти залишається одним із пріоритетних напрямів державної політики у галузі освіти. Основні завдання у 2017/2018 році — створення належних умов для отримання дітьми дошкільної освіти, забезпечення дієвості особистісно орієнтованої освітньої системи та реалізація принципів демократизації, гуманізації та індивідуалізації, інтегративності педагогічного процесу в дошкільному навчальному закладі. Це сприятиме своєчасному становленню і всебічному розвитку життєво компетентної особистості дитини, формуванню її фізичної і психологічної готовності до нової соціальної ролі. Необхідно продовжити роботу щодо організації сучасного освітнього середовища дошкільного навчального закладу, сприятливого для формування гармонійно розвиненої особистості та реалізації індивідуальних творчих потреб кожної дитини. Сучасний дошкільний навчальний заклад має бути позитивним, динамічним простором, що оптимізує розвивальний потенціал дітей. Організація освітньої діяльності в дошкільних навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році здійснюється відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Указу Президента України від 13.10.2015 № 580/2015 «Про стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», Базового компоненту дошкільної освіти, Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 № 641), Положення про дошкільний навчальний заклад (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 № 305), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 № 234), Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 № 446), інших нормативно-правових актів. На допомогу у вирішенні окремих організаційних питань функціонування дошкільного закладу пропонуємо до використання у роботі «Нормативний путівник: актуальні питання» (додаток 2). Зміст дошкільної освіти визначається Базовим компонентом дошкільної освіти – державним стандартом, виконання вимог якого є 3 обов’язковим для усіх дошкільних навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, інших форм здобуття дошкільної освіти. Освіта дітей дошкільного віку у межах Базового компонента дошкільної освіти здійснюється за комплексними і парціальними програмами та іншими видами навчальних видань, рекомендованими Міністерством освіти і науки України або схваленими для використання у дошкільних навчальних закладах комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти МОН України. У дошкільних навчальних закладах усіх типів і форм власності при реалізації права дітей на дошкільну освіту враховуються особливі освітні потреби у навчанні і вихованні кожної дитини, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами відповідно до принципів інклюзивної освіти. Програмно-методичний супровід змісту дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами здійснюється за окремими програмами і методиками, рекомендованими МОН або схваленими відповідними предметними комісіями НМР з питань освіти МОН України. Інформація та програми розміщено на сайті МОН України за посиланням: http://mon.gov.ua/activity/education/doshkilna/diti-z-osoblivimi-potrebami. Додаткові освітні послуги, що не визначені інваріантною частиною Базового компонента дошкільної освіти, вводяться відповідно до статутних цілей і завдань дошкільного навчального закладу лише за згодою батьків дитини або осіб, які їх замінюють, на основі угоди між батьками або особами, які їх замінюють, та закладом у межах гранично допустимого навчального навантаження на дитину. Додаткові освітні послуги не можуть надаватися замість або в рамках комплексних освітніх програм з дошкільної освіти. Інформація про рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі дошкільних навчальних закладів програми та іншу навчально-методичну літературу наведено у Переліку навчальної літератури, який щорічно оновлюється та розміщується на офіційному сайті Міністерства (http://mon.gov.ua/activity/education/doshkilna/norm-baza.html). Звертаємо увагу, що з 2017/2018 навчального року комплексна програма «Українське дошкілля» є чинною у редакції 2017 року. В умовах освітньої реформи «Нова українська школа», що здійснюється Міністерством освіти і науки України, важливим завданням є забезпечення наступності між ланками освіти. Гармонійний розвиток особистості дитини у період дошкільного дитинства та старту шкільного життя – основа подальшого її успіху в умовах безперервної освіти впродовж дорослого життя. Саме тому, підготовлено нову редакцію програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт». Авторська група 4 сформувала головні конструкти програмних завдань з урахуванням вимог сьогодення: - створення фундаменту успішності дитини в умовах нової української школи; - збалансування напрямів розвитку цілісної особистості дитини; - створення сучасної та зручної системи методичного сервісу для педагогів та батьків. Тож звертаємо увагу педагогів на те, що у новому навчальному році набуде чинність нова редакція програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт». Діяльність дошкільного навчального закладу регламентується планом роботи на навчальний рік і літній оздоровчий період, що схвалюється педагогічною радою закладу, затверджується його керівником. Дошкільний навчальний заклад з метою своєчасного виявлення, підтримки та розвитку природних нахилів та здібностей вихованців може організовувати освітній процес за одним чи кількома пріоритетними напрямами (художньо-естетичний, фізкультурно-оздоровчий, музичний, гуманітарний тощо). Педагогічний колектив дошкільного навчального закладу має право обирати чинні комплексну(і) (як основну) та додаткові парціальні програми для забезпечення ефективної реалізації інваріантного та варіативного змісту дошкільної освіти. У дошкільному навчальному закладі можуть одночасно використовуватись кілька комплексних та парціальних програм (з певних напрямів освітньої роботи). При цьому, важливо враховувати специфіку діяльності (тип) навчального закладу, потреби і можливості, інтереси вихованців та їхніх родин. Вибір програм розвитку, виховання і навчання, форми календарного планування освітньої роботи з вихованцями ухвалюються педагогічною радою закладу на навчальний рік. Пріоритетні змістові напрями та завдання освітньої роботи на 2017/2018 навчальний рік визначаються самостійно кожним дошкільним навчальним закладом на основі аналізу роботи закладу за минулий рік із урахуванням виявлених проблем та потреб дошкільного навчального закладу, з огляду на проблеми та актуальні життєві питання регіону. Кількість ключових завдань, над якими працює колектив, визначається закладом і залежить від кількості груп, режиму роботи тощо. Для ознайомлення педагогічної громади з формами роботи з батьками матеріали Всеукраїнського фестивалю-огляду кращого досвіду з організації просвіти батьків вихованців дошкільних навчальних закладів «Джерело батьківських знань» будуть розміщені на сайтах Міністерства освіти і науки України, Інституту модернізації змісту освіти. З метою забезпечення якості дошкільної освіти важливо здійснювати підвищення кваліфікації та ініціювати (або підтримувати) саморозвиток педагогів у міжкурсовий період шляхом мотивування до участі у роботі майстер-класів, колоквіумів, брейн-рингів, воркшопів та інших форм 5 динамічного навчання дорослих (у тому числі з питань наступності між дошкільною та початковою ланками у рамках впровадження концепції «Нової української школи»). Такі інтерактивні форми методичної роботи будуть ефективними як в умовах освітнього простору дошкільного навчального закладу, міста, району так і на базі інститутів післядипломної педагогічної освіти, які надаватимуть освітні послуги за замовленням педагогів сфери дошкільної освіти.
Консультації
«ОСНОВНІ НОВОУТВОРЕННЯ ДОШКІЛЬНОГО ДИТИНСТВА – ВМІННЯ ГРАТИ В РОЛЬОВІ,
СЮЖЕТНІ ІГРИ І ІГРИ З ПРАВИЛАМИ»
ДОПОВІДЬ ДО ПЕДРАДИ
Роль дошкільного дитинства полягає в оволодінні загальними людськими знаннями, уміннями, у набутті психічних якостей, необхідних для життя (оволодіння мовою, орієнтація у просторі й часі, сприймання, мислення, уява, прилучення до творів мистецтва, формування стосунків з людьми тощо). Пізнаючи навколишній світ, розвиваючись розумово, дитина вчиться спостерігати, робити висновки, порівнювати, узагальнювати, у неї виникає інтерес до пізнання причини явищ, відкриття суттєвих зв’язків між речами.
Дошкільне дитинство забезпечує загальний розвиток, який слугує фундаментом для набуття спеціальних знань і навичок з різних видів діяльності для подальшого виду діяльності дошкільника – навчання.
новоутворення дошкільного віку є не сумою знань, а певним рівнем пізнавальної активності, самостійності, творчості, ставлення до себе і до інших. Сформовані у цей період якості визначають загальний характер поведінки дитини, її ставлення до світу, значною мірою є основою її життєдіяльності у майбутньому.
Усвідомлення своєї поведінки і початок особистої самосвідомості – одне з головних новоутворень дошкільного віку. Старший дошкільник починає розуміти, що він вміє, а що ні, він знає своє обмежене місце в системі відносин з іншими людьми, усвідомлює не тільки свої дії, але і свої внутрішні переживання – бажання, уподобання, настрої і інше. У дошкільному віці дитина проходить шлях від «Я сам», від відділення себе від дорослого до відкриття свого внутрішнього життя, яке і становить суть особистої самосвідомості. Всі найважливіші новоутворення дошкільника зароджуються і спочатку розвиваються упровідній діяльності дошкільного віку – сюжетно-рольовій грі.
Сюжетно-рольова гра є діяльність, у якій діти беруть на себе ті чи інші функції дорослих людей і в спеціально створюваних ними ігрових, уявних умовах відтворюють (або моделюють) діяльність дорослих і відносини між ними.
Крім сюжетно-рольової гри, яка є головною діяльністю дошкільника, існують інші види ігор, серед яких зазвичай виділяють «режисерські ігри», «гри-драматизації» і «гри з правилами» (рухливі й настільні).
Всі ці ігри мають великий вплив на розвиток і становлення дитячої особистості. Саме в них дитина показує свої найвищі досягнення в плані вольового розвитку, інтелектуальних і творчих здібностей.
В ігровій діяльності найкращим чином формуються якості, необхідні для успішного навчання дитини в школі і забезпечуються умови, необхідні для її входження в класний колектив: доброзичливість, чуйність, товариськість, активність, організованість тощо.
Ігрова діяльність впливає на формування довільності поведінки і всіх психічних процесів – від елементарних до самих складних. Виконуючи ігрову роль, дитина підпорядковує цьому завданню всі свої нагальні, імпульсивні дії. Гра впливає на розумовий розвиток дошкільника. Діючи з предметами-заступниками, дитина починає оперувати в гаданому, умовному просторі. Предмет-заступник стає опорою для мислення. Поступово ігрові дії скорочуються, і дитина починає діяти у внутрішньому, розумовому плані. Таким чином, гра сприяє тому, що дитина переходить до мислення в плані образів і уявлень. Крім того, в грі, виконуючи різні ролі, дитина “стає на різні точки зору і починає бачити предмет з різних боків. Це сприяє розвитку децентрації – найважливішої розумової здібності людини, що дозволяє представити інший погляд і іншу точку зору.
Спілкування дошкільника з однолітками розгортається головним чином у процесі спільної гри. Граючи разом, діти починають враховувати бажання і дії іншої дитини, відстоювати свою точку зору, будувати і реалізовувати спільні плани. Тому гра має великий вплив на розвиток спілкування дітей у цей період.
У грі складаються інші види діяльності дитини, які потім набувають самостійного значення. Так, продуктивні види діяльності (малювання, конструювання) спочатку тісно злиті з грою. Тільки до старшого дошкільного віку результат продуктивної діяльності набуває самостійного значення.
Можна зробити висновок, що саме в ігровій діяльності найбільш інтенсивно формуються всі психічні якості і особливості особистості дитини, майбутнього школяра. І для успішного навчання в школі старшому дошкільнику важливо навчитися грати в сюжетно-рольові ігри та ігри з правилами. Бо лише в грі і через гру дитина набуває соціального досвіду, необхідного їй для входження в людський (в першу чергу – шкільний) соціум і успішного перебування в ньому.
«Оснащення предметно - розвивального мовного середовища
ігровим дидактичним матеріалом»
Особливе значення для ефективної роботи з розвитку мовлення має ігрова діяльність.
Ігрова діяльність володіє потужним виховним, навчальним, розвиваючим та адаптуючим потенціалом. У практиці гра давно є одним з інструментів активізації мовленнєвих і пізнавальних здібностей дітей , виховання у них стійкого інтересу , потреби у співпраці з дорослими і однолітками.
Для розвитку мовлення дітей необхідно в групі створити цілісне мовне середовище, включає в себе всі напрямки.
Розвиток немовних процесів:
Розвиток слухового уваги:
-Звучні іграшки:
-дзвіночки.
-іграшки-пищалки
-свистульки
-коробочки і баночки з різними сипучими наповнювачами.
Набори демонстраційних та роздаткових матеріалів для слухових диктантів.
Картотека ігор на розвиток слухового уваги ( в. І. Селіверстов «Ігри в логопедичній роботі з дітьми».
Розвиток мислення, зорової уваги, пам'яті.
Розрізні картинки різної конфігурації(2,3,4 частини і більше).
Рамки-вкладиші.
Розбірні іграшки.
«Чудесний мішечок».
«Зашумлені» картинки і таблиці.
Різні ігри типу:
«Четвертий зайвий».
«Чогось бракує».
«Що не домалював художник?»
«Чим схожі, чим відрізняються».
«Кому що даси?»
Серія картинок для встановлення причинно-наслідкових залежностей.
Різні класифікатори для виконання завдань на класифікацію та узагальнення.
Розвиток просторової орієнтування
1.Картинки з різною віддаленістю зображених предметів і різних їх місцеположенням(далеко. близько, високо, низько, там, тут).
2. Картинки із зображенням предметів з різним взаємним розташуванням
(ліворуч, праворуч, між, ззаду. внизу і т. д.)
3.Ігри типу : «Будинок».
- «Хто де живе?»
-«Дерево і білочка».
4. Картки із зображенням лабіринтів.
5.Картинки із зображенням предметів , що рухаються в різних напрямках по відношенню до глядачів.
6. Картки-символи просторових прийменників.
7.Дидактичний матеріал для орієнтування на аркуші паперу, у клітці зошити.
8.Картинні таблиці з розташуванням предметів в ряд по горизонталі і по вертикалі( під, над, за, перед, між, зліва, справа, зверху, знизу).
Розвиток орієнтування в часі.
Картинний матеріал різних пір року.
Режим дня в картинках: ранок, день, вечір, ніч.
Набір картинок із зображенням різних дій людей, дітей і природних явищ у різні пори року, частини доби.
Картинний матеріал для відпрацювання понять старше - молодше.
Розвиток сприйняття (колір, форма, величина, протяжність)
Набір предметів для спостереження (аналіз, порівняння їх форми . величини, кольору, довжини).
Набір частин предметів для конструювання цілого ( зорове соизмерение частин , зіставлення частин ,предметів, порівняння із зразком).
Парні картинки.
Муляжі овочів та фруктів.
Рахункові палички для викладання фігур.
Набори площинних моделей круглої, квадратної, трикутної, овальної форми.
Різні дидактичні ігри типу:
-«Розклади від самого маленького».
-«Який предмет пройде у ворота».
-«Місце поруч вільно»
-«Що змінилося?»
-«Розклади за кольором».
Розвиток дрібної моторики
-Рахунки, намисто, шнурівки, мозаїки, лічильні палички, гудзики, трафарети для обведення, штрихування, колечка, пірамідки, башточки, мотузочки. Білизняні прищіпки, вата ( для щипка, розкачування, скачування),баночки з кришками, що загвинчуються, м'ячі різного діаметру для захоплювання, пинг-понговый м'ячик для отстреливания.
-Таблиці та ілюстрації вправ для розвитку дрібної моторики рук.
-Пальчиковий, рукавички театр.
-Матеріали для розвитку графічних навичок дітей.
Розвиток мовного дихання.
Свистульки.
Набори підвісних предметів(метелики , сніжинки).
Султанчики, свічки, вертушки.
Надувні іграшки.
Повітряні кульки, мильні бульбашки.
Набори плаваючих іграшок: кораблики, качечки.
Планшети з іграми типу :
- «Загони м'яч у ворота».
-«Подуй на сніжинку».
- «Надуй парус».
-«Відкрий фіранку».
Звуковимову
.Альбоми вправ артикуляційної гімнастики з подібними малюнками.
«Казки веселого язичка» (М. Р. Генинг, Н.А. Герман)
Набори предметних картинок для автоматизації та диференціації звуків у словах.
Набори сюжетних картинок для закріплення звуків у реченнях оповіданнях.
Тексти для переказу, насичені певним звуком і звуками для диференціації у вимові.
Настільні дидактичні ігри (доміно, лото) на автоматизацію певного звуку.
Альбоми, картки з текстами мовного матеріалу :потішки, тексти для заучування і переказу, загадки.
Навчання елементів грамоти
Розрізні азбуки.
Набори букв і складів(демонстраційні).
Каси букв (індивідуальні).
Настільні ігри з буквами типу «Азбука», « Кубики»
Картки - слова з пропущеними літерами.
Картки для звуко-буквеного аналізу слів.
Картки для визначення місця звуку в слові ( три клітини: початок, середина, кінець слова).
Предметні картинки для виділення звуку з слова ( в різних позиціях).
Дидактичний матеріал гри на поділ слів на склади.
Демонстраційний та роздатковий матеріал для складання звукової схеми слова.
Зразки літер з наждачного паперу та іншого матеріалу.
Цікаві матеріали з навчання читання ( ребуси, кросворди).
Збірник фізкультхвилинок , веселих віршів, прислів'їв і приказок, пов'язаних з «Веселою граматикою», «Цікавим азбуковедением».
Словникова робота.
Колекція предметів для ознайомлення і обстеження ( колір, форма, розмір, складові частини, фактура на дотик).
Іграшки, предметні картинки за лексико-тематичними циклами.
Картинки з зображенням дії, різні суб'єкти роблять одне і теж дія.
Мовленнєві завдання для формування навичок словотворення:
- з використанням зменшувально-пестливих суфіксів.
-з використанням «збільшувального» суфікс( ноги - ножищи).
-освіта назви дитинчат тварин (кошеня, котенята).
-освіта відносних прикметників ( скло - скляний).
-освіта присвійних прикметників ( качка-качиний дзьоб).
-складні слова ( пароплав,літак).
-багатозначність слова.
-підбір спільнокореневих слів.
Розвиток граматичного ладу мови
Набори предметних картинок та ігор для вправ у зміні числа імен іменників і дієслів.
Набори сюжетних картинок для вправ у словоизменении ( відмінювання іменників і прикметників , відмінювання дієслів.)
Набори сюжетних картинок для вправ у вживанні прийменників.
Підбірка ігрового, картинного матеріалу матеріалу для вправ у погодженні:
-імен прикметників з іменниками.
-імен іменників з іменами числівниками.
-присвійних займенників з іменниками( мій, моя ,моє, мої).
Набори сюжетних картинок для складання пропозицій.
Різні настільно-друковані ігри , в яких потрібно використовувати різні конструкції речень.
Зв'язкова мова
Підбірка діалогів, ігор з діалогами для виразного читання напам'ять, інсценування.
Підбірка діалогів для сюжетно-рольових ігор.
Короткі оповідання з ілюстраціями для заучування.
Набори сюжетних картинок з питаннями до них для складання коротких оповідань.
Серії сюжетних картинок для складання оповідань.
Опорні таблиці-схеми для описових розповідей.
Ігровий матеріал для драмматизаций.
Різні види театрів.
Книжки-малятка з текстами для переказів.
Дитяча художня література.
Настільні ігри, що вимагають пояснювальній промови «Що зайве?» «Чому?».