Вишнякова Наталя Олександрівна
Вчитель-логопед II категорії
Педагогічний стаж 10 років
Моє педагогічне кредо:
Найдосвідченіший педагог ніколи не повинен
спинятися на досягнутому, бо якщо немає руху вперед,
то неминуче починається відставання».
В.О.Сухомлинський
ПОЛОЖЕННЯ
про логопедичний пункт при дошкільному навчальному закладі
І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
-
- Логопедичний пункт створюється при ДНЗ із метою виправлення мовленнєвих вад у дошкільників.
Основними завданнями дошкільного логопедичного пункту (ДЛП) є:
а) попередження виникнення мовленнєвих порушень у дітей;
б) діагностика мовленнєвого розвитку дошкільників старших груп ДНЗ свого мікрорайону, виявлення серед них тих, хто потребує логопедичної допомоги, оцінка їх мовленнєвої готовності до шкільного навчання, зокрема до вивчення предметів мовного циклу;
в) корекція звуковимови вихованців ДНЗ, розвиток їх усного мовлення загалом (фонетико-фонематичної, лексико-граматичної складової, зв’язного мовлення);
г) взаємодія з педагогами ДНЗ зх. Питань засвоєння дітьми загальноосвітньої програми; консультативна допомога;
д) пропаганда логопедичних знань серед педагогів (вихователів, практичних психологів) і батьків, надання відповідних рекомендацій щодо створення необхідного мовленнєвого середовища, закріплення набутих мовленнєвих навичок;
е) здійснення зв’язку з учителями-логопедами інших ДНЗ і шкіл, дитячих поліклінік, психолого-медико-педагогічних консультацій (ПМПК);
ж) самоосвіта та підвищення фахового рівня.
-
- Логопедичний пункт відкривається міським органом державного управління у приміщенні дошкільного навчального закладу та забезпечується відповідним обладнанням.
- Орган державного управління освітою за кожним логопедичним пунктом закріплює 1-2 дошкільні навчальні заклади. Кількість дітей, охоплених логопедичною допомогою, варіюється залежно від характеру мовленнєвих порушень у дошкільників.
Тривалість робочого тижня вчителя-логопеда – 20 годин (згідно діючого Положення про логопедичні пункти системи освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти України № 135 від 13.03.1993 року).
Підготовку до ігор-занять, роботу з документами він проводить у неробочий час.
ІІ. ОРГАНІЗАЦІЯ ЛОГОПЕДИЧНОЇ РОБОТИ
-
- На ДЛП зараховують дітей п’ятого-сьомого років життя з мовленнєвими порушеннями, виявленими вихователями, учителем-логопедом логопедичного пункту при ДНЗ або міської поліклініки за витягами психолого-медико-педагогічної консультації.
Мова спілкування на логопедичному пункті – українська.
-
- Зараховують на ДЛП після обстеження усного мовлення дітей, яке проводять із 1 по 30 вересня та з 1 по 30 травня.
- Початок і закінчення навчального року встановлюється відповідно до Положення про дошкільний навчальний заклад.
- На логопедичному пункті одночасно отримують логокорекційну допомогу 25 дітей.
Основною формою організації навчально-корекційної роботи на ДЛП є під групові ігри-заняття, що проводять на етапі автоматизації того чи іншого звука в мовленні; в інші періоди логопедичної роботи основною формою її проведення є індивідуальні ігри-заняття. Наповнюваність підгрупи складає 2-3 особи, бажано одного віку, з однорідним мовленнєвим порушенням.
-
- На дошкільний логопедичний пункт зараховують дітей, які мають загальне недорозвинення мовлення ІІІ рівня, порушення фонетико-фонематичної сторони мовлення. Дошкільників, які мають тяжкі мовленнєві порушення, з метою здійснення довготривалої щоденної логопедичної роботи, направляють до спеціальних ДНЗ компенсуючого типу для дітей із ПМ.
- Учитель-логопед визначає основні напрямки та зміст роботи з кожним із вихованців, систематично проводить необхідну профілактичну та корекційної-мовленнєву роботу з дошкільниками відповідно до індивідуальних програм.
Ігри-заняття вчитель-логопед проводить як індивідуально, так і з підгрупою у час, вільний від основних ігор-занять і з урахуванням режиму роботи ДНЗ.
Індивідуальні ігри-заняття проводять не менш ніж два рази на тиждень із тими дітьми, які мають фонетичні порушення, не менш ніж два рази із тими, які мають фонетичний недорозвиток. Тривалість індивідуальної гри-заняття становить 15-20 хв, підгрупової – 25-30 хв.
Підгрупові ігри-заняття проводять із дітьми із порушенням фонетико-фонематичної сторони мовлення – не менш ніж один-два рази на тиждень, загальним недорозвиненням мовлення – не менш ніж два-три рази на тиждень.
-
- Дидактичний ілюстративний і мовленнєвий матеріал, що використовується під час ігор-занять, має відповідати віковим та індивідуальним мовленнєвим особливостям дошкільників, а також запланованим корекційної-розвивальним завданням.
- Результати логокорекційних ігор-занять занотовують у мовленнєву картку дитини та повідомляють про них вихователям, завідуючому ДНЗ і батькам.
- За потреби вчитель-логопед може рекомендувати батькам або особам, які їх замінюють, провести додаткове обстеження дитини лікарями-спеціалістами (орт одонтом, стоматологом, отоларингологом, невропатологом, психіатром тощо).
- Відповідальність за обов’язкове відвідування дітьми логокорекційних ігор-занять, дотримання відповідного їх розкладу покладають на вчителя-логопеда та вихователів.
- Випуск дітей із виправленим мовленням, а по мірі звільнення місць їх прийом, здійснюють упродовж усього навчального року за витягами ПМПК.
ІІІ. УЧИТЕЛЬ-ЛОГОПЕД
-
- Учителем-логопедом ДЛП призначають особу, яка має повну вищу дефектологічну освіту.
- Призначення та звільнення вчителя-логопеда здійснюється відповідно до вимог щодо педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів.
- Учитель-логопед відповідає за організацію і проведення роботи на логопедичному пункті перед міським органом державного управління освітою.
- Оплата праці вчителя-логопеда ДЛП здійснюється в установленому порядку відповідно до чинного законодавства.
- Учитель-логопед має відповідну документацію, у зв’язку з чим:
а) складає список дітей із мовленнєвими порушеннями, який подає в орган державного управління освітою, у підпорядкуванні якого перебуває логопедичний пункт;
б) заповнює мовленнєву картку, де занотовує відомості про дітей, зарахованих на дошкільний логопедичний пункт;
в) разом із завідувачем ДНЗ складає графік логокорекційної роботи;
г) розробляє річний перспективний план роботи, що має бути затверджений начальником міського управління освіти;
д) заповнює журнал обліку відвідування, де окремо занотовує присутність дітей на індивідуальних та під групових логокорекційних іграх-заняттях;
е) веде журнал обліку консультацій, які надає батькам дошкільників із вадами мовленнєвого розвитку;
ж) наприкінці навчального року подає щорічний звіт про роботу ДЛП у міський орган державного управління освітою;
з) здійснює перелік обладнання свого логопедичного кабінету.
-
- Учитель-логопед ДЛП проходить перепідготовку й атестацію у порядку, передбаченому для вчителів-дефектологів.
ІV. КЕРІВНИЦТВО ТА КОНТРОЛЬ ЗА ЛОГОКОРЕКЦІЙНОЮ РОБОТОЮ
-
- Безпосереднє керівництво і контроль за якістю логокорекційної роботи вчителя-логопеда здійснює орган державного управління освітою, якому підпорядкований ДЛП.
- За умови наявності в місті кількох логопедичних пунктів при ДНЗ створюють та проводять методичні об’єднання вчителів-логопедів.
- Керівництво методичним об’єднанням вчителів-логопедів призначає орган державного управління освітою та покладає на одного з найдосвідченіших вчителів-логопедів.
V. ПРИМІЩЕННЯ, ОБЛАДНАННЯ І ФІНАНСУВАННЯ ДОШКІЛЬНОГО ЛОГОПЕДИЧНОГО ПУНКТУ
5.1. Дошкільний логопедичний пункт розміщується у приміщенні ДНЗ.
5.2. Площа ДЛП має бути понад 20 кв. м і відповідати основним санітарно- гігієнічним нормам.
5.3. Дошкільний логопедичний пункт забезпечується відповідним обладнанням і фінансується управлінням освіти, якому він підпорядкований.
Поради батькам
Рання допомога в мовленнєвому розвитку дитини.
|
Термін появи першого слова у дітей має великий діапазон. Не варто програмувати свою дитину на промовляння першого слова, фрази у чітко визначені вами терміни. Ще гірше, коли успіхи своєї дитини ви порівнюєте з мовленнєвим розвитком чужого однолітка, а то й меншого на кілька місяців. Це не трагедія, що інший такий балакучий. Справа в тому, що він – інший. Процес появи першого слова, фрази – індивідуальний, неповторний, темпи збагачення словника та терміни оволодіння ним різні. Необхідно частіше спілкуватися з дитиною, грати з нею, проводити бесіди, спостереження за оточуючим, розвивати артикуляційний апарат. |
Норма і затримка мовного розвитку
Багатьох батьків турбує питання «Чи є у моєї дитини затримка мовного розвитку, адже вона говорить менше, ніж однолітки?» Однією з найважливіших проблем сучасної логопедії є раннє виявлення та попередження порушень мовленнєвого розвитку у дітей. Адже від своєчасно проведеної корекційної роботи, від усунення причин, що зумовлюють виникнення таких порушень, значною мірою залежить не лише розвиток мовлення, але й формування пізнавальної діяльності дитини, становлення її як особистості. |
|
Заїкання у дітей
|
Заїкання – важке мовленнєве порушення, але його можна позбутися. Заїкання здебільше виникає в дошкільному віці. Ця досить поширена патологія, яка найчастіше виникає на початку становлення мовлення, уражає здебільшого хлопчиків (позаяк їхня центральна нервова система розвивається повільніше, ніж у дівчаток), а велика кількість побічних (супутніх) порушень гальмує процес коригування заїкування й робить його досить тривалим, складним і копітким. |
Що робити, якщо дитина заїкається
Норма і затримка мовного розвитку
У всьому світі заїкається приблизно кожний сотий дорослий і кожна п'ятдесята дитина. Ви повинні допомогти своїй дитині подолати цю недугу, щоб вона не залишалася в біді самотньою. Що ж ми знаємо про заїкання? Поради тим, хто заїкається
|
|