Консультації для вихователів
Сюжетно-рольова гра, як основа соціального розвитку дитини
Останнім часом педагоги та батьки все частіше з тривогою відзначають, що багато дошкільнята відчувають серйозні труднощі у спілкуванні з однолітками, що виражається в невмінні знаходити підхід до партнера по спілкуванню, підтримувати і розвивати встановлений контакт, погоджувати свої дії в процесі будь-якої діяльності, адекватно реагувати і виражати свою симпатію до конкретній дитині, відзначаються труднощі в умінні співпереживати в печалі і радіти успіху іншої людини - все це призводить до різного роду конфліктів і нерозуміння співрозмовників один одного.
Однією з причин даної ситуації є те, що гра на сьогоднішній день зазнає істотні зміни, що діти стали гірше і менше грати. Гра стала нецікавою, непривабливою. Деякі батьки сприймають гру як непотрібне проведення часу, деякі вихователі використовують гру як дидактичний засіб для засвоєння програмного матеріалу.
Для усунення негативних тенденцій, в першу чергу, кожний вихователь повинен усвідомити значення гри для розвитку особистості дитини дошкільного віку. Адже вміння спілкуватися, будувати і підтримувати дружні взаємини і взаємодіяти, співпрацювати і співіснувати з людьми, в цілому, це необхідні складові повноцінно розвиненої і самореализованной особистості, це запорука успішного психічного здоров'я людини.
Потреба в спілкуванні у дитини виникає вже на 3 році життя.
Кожен період життя і розвитку дитини характеризується певним провідним видом діяльності. Так, для дітей дошкільного віку провідним видом діяльності є гра.
Сюжетно-рольові ігри є найбільш характерними іграми дошкільнят і займають значне місце в їхньому житті. Відмінною особливістю сюжетно-рольової гри є те, що її створюють самі діти, а їх ігрова діяльність носить чітко виражений самодіяльний і творчий характер.
Дитяча самостійна гра має ряд особливостей:
Гра являє собою відображення дітьми навколишнього життя, дій, діяльності людей, їх взаємовідносин в обстановці, створюваної дитячою уявою. У грі кімната може бути і морем, і лісом, і станцією метро, і вагоном залізниці. Діти надають обстановці те значення, яке обумовлено задумом і змістом гри.
Гра має самодіяльний характер. Діти є творцями гри, її творцями. Вони, як уже зазначалось, відображають у ній свої знання про відомі їм життєвих явищах і подіях, висловлюють своє ставлення до них.
У грі дитина поєднує і взаимосвязывает образ, ігрові дії і слова. Це не зовнішні ознаки гри, а сама сутність. У грі дитина живе діями і почуттями зображуваного героя. Діти не граються мовчки. Навіть, коли дитина грає один, він розмовляє з іграшкою, веде діалог з уявним учасником гри, говорить за себе, за маму, за лікаря і хворого і т. д. слово є ніби акомпанементом до ігрової дії і повніше розкриває образ, ставлення до нього самого дитини. За допомогою мовного спілкування в грі діти обмінюються думками, переживаннями, уточнюють сенс і зміст гри. Словесний змову в грі виконує організуючу функцію, сприяє виникненню і зміцненню взаєморозуміння і дружби між дітьми, однакового ставлення до тих чи інших фактів і явищ навколишнього життя. Взаємозв'язок образу, ігрової дії і слова становить стрижень ігрової діяльності, є засобом відображення дійсності.
Гра має основні структурні елементи: ігровий задум; сюжет або утримання; ігрові дії; ролі; правила, які диктуються самою грою і створюються дітьми або пропонуються дорослим. Ці елементи тісно взаємопов'язані.
Ігровий задум - це загальне визначення того, у що і як будуть грати діти.
Сюжет або зміст - це те, що складає її живу тканину, визначає розвиток, різноманіття і взаємозв'язок ігрових дій, взаємин дітей; те, що робить гру привабливою і спонукає інтерес і бажання гратися.
Роль-це центр гри, яку виконує дитина. З того значення, яке належить ролі в процесі гри, багато з ігор отримали назву рольових або сюжетно-рольових. Роль завжди співвіднесена з людиною чи твариною, його уявними вчинками, діями, відносинами. Дитина, входячи в образ, стає тим, кому наслідує, тобто відіграє певну роль. Але дошкільник не просто розігрує цю роль, він живе в образі і вірить в його правдивість. Теоретично кожна дитина може взяти на себе будь-яку роль, але зробивши це, він повинен її реалізувати через спілкування з оточуючими. А для цього, у свою чергу, дитина повинна знати, як себе треба вести в обраній ролі.
Правила в процесі гри діти встановлюють самі (в деяких іграх-дорослий) тим самим визначають і регулюють поведінку і взаємини гравців. Вони надають ігор організованість, стійкість, закріплюють їх зміст і визначають подальший розвиток, ускладнення стосунків та взаємовідносин. Разом з тим правила допомагають боязким, соромливим дітям бути активними учасниками гри.
Сюжетно-рольові ігри створюють самі діти при деякому керівництві дорослого. Основою їх є дитяча самодіяльність. Іноді такі ігри називають творчими сюжетно-рольовими, підкреслюючи, що діти не просто копіюють ті чи інші явища, а творчо їх осмислюють і відтворюють у створюваних образах, ігрових діях.
Отже, гра не тільки закріплює вже наявні в дітей знання і уявлення, але і є своєрідною формою активної пізнавальної діяльності, в процесі якої вони під керівництвом вихователя опановують новими знаннями, вчаться розрізняти добро і зло, вчаться дотримуватися норм моралі, співвідносити свої думки, погляди, мотиви, з навколишнім життям, набувають і формують навички адекватного та соціально прийнятного поведінки, розвивають і зміцнюють людськи важливі якості своєї особистості.
Роль вихователя у грі буває різною: він може бути прямим учасником гри, порадником, помічником і т. д. але у всіх випадках вихователь, уважно ставлячись до задумів і прагнень дітей, не пригнічуючи їхньої ініціативи та самостійності, впливає на зміст ігор, створює умови для їх розгортання, для розвитку дитячої винахідливості, творчості. Він допомагає дітям встановлювати взаємини дружби і взаємодопомоги. В іграх педагог вивчає кожної дитини, його інтереси, бажання, індивідуальні особливості, стежить за його переживаннями, з тим, щоб знайти правильні шляхи і засоби виховання.
У такій грі і через таку гру у дітей-дошкільників розвиваються і формуються такі якості, як чесність, щирість, ініціатива, емпатія, витримка, співчуття, співчуття і т. д.
Рольова гра - це свого роду школа, в якій дитина активно і творчо освоює правила і норми поведінки людей, їх ставлення до праці, до навколишнього світу, людей і до самого себе.
Отже, на підставі сказаного вище можна укласти, що сюжетно-рольова гра - провідний засіб виховання дружного колективу дітей у дошкільному віці, найважливіша форма організації їх життя. Рольова гра - активна діяльність дітей, у якій найбільш яскраво проявляється їх товариськість, прагнення разом з іншими товаришами здійснювати свої задуми, спільно жити і працювати.
Зміст сюжетної гри і виконання ролі в ній, підпорядкування правилам поведінки і розвиток ігрових і дійсних взаємовідносин, необхідність зробити для своєї гри іграшку, спорудити будівлю, узгоджуючи дії з іншими гравцями і, надаючи один одному допомогу в оволодінні трудовими навичками, - все це сприяє формуванню у дітей моральних почуттів, дружніх взаємин, організовує їх поведінку.
Протягом дошкільного дитинства розвиток ролі в сюжетно-рольовій грі відбувається від виконання рольових дій до ролей-образів. У молодших дошкільників переважають побутові дії: варити, купати, мити, возити і пр. Потім з'являються і рольові позначення, пов'язані з тими чи іншими діями: я - мама, я - шофер, я - лікар. Взята роль надає певну спрямованість, зміст дій з предметами: мама вибирає для гри іграшки або предмети, необхідні для приготування обіду, купання дитини; лікар підбирає для лікування олівець-градусник, рве папірці для гірчичників, наливає уявне ліки і т. п. Таким чином, розігруючи роль, діти молодшого дошкільного віку, використовують іграшки, реальні предмети (ложка, тазик і т. д.), а також предмети-заступники (олівець або паличка стає в грі ножем, ложкою, градусником, шприцом і т. д.).
У середньому дошкільному віці виконання ролі стає значущим мотивом ігрової діяльності: у дитини розвивається бажання не просто грати, а виконувати ту чи іншу роль. Сенс гри для дошкільника 4-5 років полягає у відносинах між персонажами. Тому дитина охоче бере на себе ті ролі, відносини в яких йому зрозумілі (вихователь піклується про дітей, капітан веде корабель і т. д.). Дитина зображує ці відносини в грі з допомогою мови, міміки, жестів. У цьому віці рольова мова стає засобом взаємодії. Оскільки у дітей формується вибіркове ставлення до тих чи інших ролей, їх розподіл до початку гри - процес досить емоційний. Допомога педагога необхідна.
У старшому дошкільному віці сенс гри полягає в типових відносинах особи, роль якого виконує дитина, з іншими особами, ролі яких беруть на себе інші діти. В іграх з'являються рольові діалоги, з допомогою яких виражаються відносини між персонажами, встановлюється ігрову взаємодію. Для якості виконання ролі важливо ставлення до неї дитини. Тому слід мати на увазі, що старші дошкільнята неохоче виконують ролі, які, за їх уявленням, не відповідають їх статі. Так, хлопчики відмовляються виконувати роль вихователя, завідувача дошкільного закладу, у грі в школу погоджуються бути тільки вчителем фізкультури. Виконуючи роль, дитина бере до уваги не стільки зовнішню логіку, послідовність дій, скільки сенс соціальних відносин.
У період дошкільного дитинства взаємодія і спілкування з дорослими зберігають провідну роль у розвитку дитини. Однак для повноцінного соціального і пізнавального розвитку дітей старшого дошкільного віку вже недостатньо спілкуватися тільки з дорослими. У ситуації спілкування з однолітками дитина більш самостійна і незалежна. Саме в процесі взаємодії з рівними партнерами дитина набуває такі якості, як взаємна довіра, доброта, готовність до співпраці, вміння ладити з іншими, відстоювати свої права, раціонально вирішувати виникаючі конфлікти. Дитина, що має різноманітний позитивний досвід взаємодії з однолітками, починає точніше оцінювати себе та інших, свої можливості і можливості інших, отже, зростає його творча самостійність, соціальна компетентність.