Звуко-дидактичні ігри
Визнач, що чуєш
Мета: вчити прислухатися до видобутих звуків і визначати їх джерело.
Обладнання: ширма, різні предмети.
Хід гри. Педагог пропонує дітям визначити, що вони чують. З-за ширми чути різні звуки, наприклад: звук води, що переливається із склянки у склянку; шарудіння паперу — тонкого і цупкого; розрізування паперу ножицями; звук ключа, що впав на стіл; свисток судді; дзвінок будильника; стукіт ложечки об стінки склянки; дзвін келихів; плескання у долоні; стукіт дерев'яними або металевими ложками одна об одну; постукування кісточками пальців по столу; удар м'ячем по підлозі; звуки заводних іграшок, шумових дитячих музичних інструментів тощо.
Варіанти:
♦ дитина відгадує методом спроб — сама виконує дію з кожним предметом, доки не почує потрібне звучання;
♦ використовується серія предметів, схожих за звучанням (скляна пляшка, тарілка, склянка, порцелянова чашка);
♦ вгадувати звучання не одного предмета, а послідовності звуків від них;
» можливе одночасне звучання двох-трьох різних звуків (шумів).
Що чути?
Мета: розвивати вміння прислухатися до видобутих звуків і визначати походження їх, диференціювати зони аудіального сприйняття (ближня, середня, дальня); розширювати уявлення дітей про розмаїття шумів і звуків.
Хід гри. Педагог привертає увагу дітей то до дверей, то до вікна, пропонує прослухати і запам'ятати, що за ними відбувається. Потім кожна дитина має розповісти, що було чутно за дверима й за вікном (далеко чи близько: кроки людей, рипіння дверей, шум вітру, розмови дітей, телефонний дзвінок і т.д.).
Варіанти:
♦ запропонувати послухати в магнітофонному запису різні шуми, звуки (наприклад, шум ліфта, що піднімається; рипіння снігу в морозяну погоду під час ходьби, шелест листя тощо);
♦ дітям пропонують описати певні звуки, використовуючи порівняння: "Рипіння дверей схоже на хрипкий голос старої людини", "Звук падіння предмета подібний до різкого пострілу з рушниці";
♦ розповісти про шуми та звуки, почуті вранці або ввечері: брязкіт, вищання, стогін, рипіння, стукіт, шум дощу, вітру, гудіння мотору машини ("Шуми і звуки нашого будинку: скрип ліжка, човгання капців, дзюрчання води з-під крана, свист чайника, що закипає"; "Жива звучна природа: шелестіння листя, шерех трави, спів птахів, сюрчання коників"; "Голос міста: звуконаслідування —трамвай—дзень-дзень-дзень, машина — р-р-р, гойдалки — жих-жих" і т.д.
Музика дощу
Проводиться у дощову погоду.
Мета: прислухатися до звуків і визначати їхній характер, знаходити порівняння; розвивати фантазію.
Обладнання: предмети побуту, дитячі музичні інструменти.
Хід гри. Педагог пропонує дітям прислухатися до шуму дощу в цілковитій тиші, уявивши себе, наприклад, крапелькою дощу або калюжею:
♦ визначити, який він: осіння мжичка, злива, "сліпий", грибний;
♦ його характер: монотонний, сумний, тужливий, грайливий, лінивий, привітний, докучливий, заколисливий;
♦ знайти порівняння: як сльозинки; як бісер розсипний; як вода під душем; докучливий, як муха; ллє, як з відра і т.д;
♦ виконати: його ритм, а може, й мелодію.
Визнач, звідки звук
Мета: визначити напрямок звука в просторі.
Обладнання: дзвоник.
Хід гри. Дитина заплющує очі. Педагог ходить у різних напрямках і калатає дзвоником. Дитина має показати й пояснити, звідки чули його звуки (спереду, ззаду, зліва, справа, ззаду згори і т.д.).
Варіанти:
♦ ведучий стоїть у колі із заплющеними очима, хтось із дітей калатає дзвоником — ведучий має відгадати, хто це зробив;
♦ ведучий із заплющеними очима ловить дитину, яка бігає в колі й калатає дзвоником;
♦ ведучий із заплющеними очима ловить у колі двох учасників, до чиїх ніг прив'язані маленькі дзвіночки.
Далеко — близько
Мета: визначати відстань звучання.
Хід гри. Комусь з дітей пропонують заплющити очі. Педагог називає його ім'я то близько від нього, то на відстані. Гравець має визначити, близько чи далеко знаходиться педагог.
Шумові коробочки
Мета: розвивати вміння прислухатися й розрізняти шуми за гучністю.
Обладнання: набір коробочок, заповнених різними предметами (сірниками, скріпками, камінчиками, монетками тощо), які під час струшування видають звуки (шуми) різної сили — від тихих до гучних.
Хід гри. Педагог пропонує дитині потрусити кожну коробочку й вибрати ту, яка видає шум голосніший (тихіший) за інші.
Спочатку — потім
Мета: виділяти звучання якогось предмета з ряду інших.
Хід гри. Педагог пропонує дитині прослухати звучання двох іграшок (або музичних інструментів). Кожну дію з ними супроводжує фразою: "Спочатку я пограюся брязкальцем, потім — подму у свисток" (інтонаційно виділяє при цьому слова "спочатку", "потім"). Потім просить дитину:
- відповісти на запитання або показати, яку іграшку вона узяла спочатку (потім);
- відтворити звучання іграшок: "Пограйся, як я" (дитина повторює дії дорослого з іграшками).
Ускладнення:
♦ кількість іграшок, що звучать, збільшується (від З до 5);
♦ дії з іграшками виконуються за ширмою (без опори на зорове сприйняття);
♦ до вже знайомих іграшок додається нова, звучання якої треба виділити;
♦ гра з попереднім плануванням дій: "Спочатку я пограю дзвоником, потім — у барабан". Дитина має співвіднести поданий план із виконуваними діями (план можна порушити, щоб активізувати увагу дитини).
Звукові збіги
Мета: розрізняти звучання кількох звукових сигналів (немузикальних шумів), виділяти однакові за звучанням.
Обладнання: близько десяти порожніх контейнерів (від "кіндерсюрпризів" або для фотоплівки, коробочки тощо), попарно заповнених дрібними предметами. Наприклад, у два контейнери насипано сіль, у два — рис, у два — попкорн і так далі. Знадобляться також ґудзики, квасоля, гравій, пісок і дрібні монети.
Хід гри. Педагог дає дитині по одному контейнеру кожного типу, по одному залишає собі. Трясе будь-який контейнер і просить дитину знайти у себе контейнер, що видає такий самий звук. Потім дитина трясе один зі своїх контейнерів, а педагог має знайти в себе аналогічний. У правильності відповіді переконуються, відкривши контейнери.
Варіант:
♦ коробочки, що звучать, довільно розташовані на столі. Дорослий пропонує підібрати пари, що однаково звучать.
Повтори
Мета: вчити прислухатися до серії звуків і запам'ятовувати їх.
Хід гри. Педагог видає серію немовних звуків, наприклад: одне клацання язиком, два плескання в долоні, три притупування ногою; одне плескання по колінах, два плескання в долоні, одне клацання пальцями. Дитина має запам'ятати й повторити почуті звуки в тій самій послідовності.
Угадай за голосом
Мета: відтворити послідовність звукового ряду без зорового співвіднесення.
Обладнання: іграшки, що звучать.
Хід гри. Дитині пропонують по черзі прослухати, яка іграшка, який звук видає, а потім, відвернувшись, вгадати їх за "голосом" у певній послідовності.
Варіанти:
♦ збільшується кількість іграшок у звуковій послідовності;
♦ добираються іграшки, схожі за звучанням;
♦ вгадує одна дитина;
♦ вгадують кілька дітей, хто швидше (і т.д.).
Постав за порядком
Мета: відтворити послідовність звукового ряду без зорового співвіднесення з предметами.
Хід гри. Педагог демонструє різне звучання й виставляє коробочки з різними наповнювачами (монетками, сірниками, горохом) у заданій послідовності, використовуючи слова: "спочатку", "потім", і пропонує дитині зробити те саме з її набором коробочок (кількість коробочок варіюється від 2-3 до 4-6 у кожному наборі).
Дзвоники
Мета: розрізняти висоту звуків.
Обладнання: набір дзвоників різного звучання.
Хід гри. На столі набір дзвоників. Дитині пропонують вишикувати їх у ряд, починаючи з дзвоника, в якого найвищий або найнижчий звук.
Ускладнення: кількість дзвоників збільшується від 3 до 6.
Вгадай, скільки звуків зіграю
Мета: закріпити уявлення про високий і низький звуки.
Обладнання: дитячі музичні інструменти.
Хід гри. Педагог виконує на інструменті кілька звуків, а діти лічать їх подумки. Один з них каже, що зіграли, наприклад, тричі один і той самий звук, проспівує його, промовляючи: "один, два, три". Діти повторюють це.
Звуки можуть іти в різній послідовності, скажімо: кілька разів високий звук; потім по черзі то низький, то високий; три звуки через ступінь угору або вниз (і т.д.). Діти визначають, які звуки чути — однакові чи різні; скільки високих і низьких; який перший звук — високий чи низький (і т.д.). Проспівують відповідь або повторюють послідовність звуків на склад "ля".
Хто це був?
Мета: вчити розрізняти висоту й кількість звуків.
Обладнання: 3-4 однакові за тембром дудки.
Хід гри. Діти, які грають на дудках, мають вибрати один зі звуків, які можна витягнути певною комбінацією натисків пальців. Дитина, яка вгадує, прослуховує все, запам'ятовує звучання й відвертається. Хтось із "музикантів" за мовчазною домовленістю грає свій заявлений звук, а той, хто вгадує, називає його ім'я (при цьому всі виконавці стоять близько один до одного).
Ускладнення: одночасно звучать два-три звуки (двоє-троє "музикантів" грають разом); той, хто вгадує, має назвати кількість звуків, які він чує, а також тих, хто грає.
Прогулянка
Мета: розвивати відчуття ритму.
Обладнання: музичні інструменти за кількістю виконавців (молоточки, барабан, бубон, ксилофон, металофон, дзвіночок, музичні тарілки).
Хід гри. Педагог: "А тепер, діти, ми вирушимо з вами на прогулянку, але це буде незвичайна прогулянка, і допоможуть нам тут музичні інструменти. Ось ми з вами спускаємося сходами (повільно стукає молоточком по столу), а тепер вийшли на вулицю. Світить яскраве сонечко, ми зраділи, побігли (часто б'є по барабану або стукає молоточками по столу). Ми гуляли, веселилися, але раптом з'явилася хмара, подув вітер, ударив грім, заблищала блискавка й пішов дощ. Спочатку це були не часті краплі, а потім почалася злива". (Ритм пришвидшується, діти можуть бити в барабан, бубон, молоточками по металофону, вдаряти у тарілки, передавати дзвоником крапання дощу. Використовуються всі інструменти для передачі стану погоди; крапання дощу й сильну зливу діти відтворюють у певному ритмі, закріплюючи цим знання про тривалість звуків (нот). Педагог: "Злякалися діти такої погоди й побігли назад у групу" (знову швидкі й ритмічні удари).
Ускладнення: діти з допомогою педагога придумують нові події, які відбуваються на "прогулянці", і щоразу ритмічні малюнки стають різноманітнішими й складнішими.
Варіант: ритмічний малюнок озвучується немовними звуками (клацанням язиком, пальцями; плесканням у долоні, по колінах; притупуванням ногами т.д.).
Оплески
Мета: створювати й запам'ятовувати ритмічний малюнок.
Хід гри. Діти стоять у колі. Один із учасників придумує простий ритм і проплескує його в долоні. Наступний має точно й безпомилково повторити його й придумати вже інший ритм — він так само передається по колу. Педагог і всі діти стежать за правильністю відтворення ритму. Якщо дитині, яка повторює ритмічний малюнок, важко відтворити його, "автор" повторює свій ритм іще раз. При цьому ритм має бути складним настільки, наскільки сам "автор" може чітко запам'ятати й відтворити його.
Ускладнення: у ритмічний малюнок вводяться прості вигуки або слова, наприклад: "Раз!", "Оле-оле-оле", "Раз, два, три". Можна використовувати смішні примовки або приказки, промовляючи їх ритмічно організовано.
Гроза
Мета: розрізняти тембр і динамічні відтінки.
Обладнання: дудка, трикутник, маракаси, брязкальця, барабан, тарілки, кастаньєти.
Хід гри. Педагог ознайомлює дітей із музичними інструментами, які можна використовувати для наслідування ритму дощу (трикутник), для зображення подуву вітру (маракаси, брязкальця), блискавки (удар металевими паличками по тарілках, кастаньєти), гуркоту грому (барабан), пастушка (дудка).
Потім розробляється "сценарій": дощ, починається з різких крапель (грати тихо на трикутнику), посилюється й поступово припиняється (можна зобразити також раптовий дощ). За цим — порив вітру, який дужчає (динамічний розвиток 1з тихого до гучного звучання всіх інструментів, що беруть участь у "картині"), та поступове стихання. Здалеку чути гуркіт грому (барабани); поступово вони наближаються (звук стає голоснішим); краплі дощу (трикутник) почастішали й перетворилися на зливу. Вітер посилюється (до маракасів приєднуються тарілки та бубон — пальцями обох рук ударяти по черзі по мембрані — від тихого звучання до гучного). Нарешті спалахує блискавка (тарілки, кастаньєти). Після кульмінації гроза поступово стихає. Знову сяє сонце, пастушок грає на дудці.
Створивши "сценарій", діти за бажанням вибирають собі музичний інструмент і сідають в оркестр. Педагог знову повторює "сценарій", а діти озвучують його. Тут важливо дотримати міри, щоб картинка не перетворилася на хаотичний шум. Тому розвитком сюжету диригує дорослий, показуючи кожній дитині вступ, зміну ритму, темпу й динаміки.
Варіанти: збільшується кількість пропонованих дітям інструментів та динамічних відтінків (від трьох до семи) і стає тоншою, більш диференційованою їх відмінність.
Чарівна коробочка
Мета: вивчити можливості свого голосу.
Обладнання: коробочка, довга нитка.
Хід гри. Вихователь пропонує дітям витягнути ниточку з коробочки. Пояснює, що ми не бачимо звука, але він схожий на ниточку: тягнеться, як вона, і так саме має початок і кінець. Далі знову вкладає нитку в коробочку і пропонує дітям тягнути її на будь-який голосний звук, пояснюючи, що ниточка рівна, шовковиста, і звук теж має бути рівний. Якщо ниточка робитиме хвилеподібні рухи, то й звук буде хвилястий; по ниточці можне заспівати звук згори вниз і навпаки.
Сирена
Мета: вивчити можливості свого голосу.
Хід гри. Педагог зображає звук сирени, тобто не одному диханні спускається до нижньої межі своєї теси тури, а потім піднімається до верхньої. З-поміж дітей вибирають ведучого, який керує педагогом: коли дитина піднімає руку, педагог підвищує голос, а коли опускає, — знижує. Потім педагог і дитина міняються ролями
Варіант:
♦ наслідування сирени пожежної, міліцейської машини тощо;
♦ звук сирени зображають усі діти, а педагог керує висотою, тривалістю і силою звучання.
Луна
Мета: розвивати вміння д